mukjizat azan

Mukjizat Azan

oleh Mohd Isa pada February 10, 2012

Mukjizat Azan – Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ‘sakaratul maut’.

Mukjizat Azan

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.” Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri dan jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.

Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Itulah mukjizat azan yang bakal berlaku ketika nazak ketika tidak menghormati azan.

Mukjizat azan kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah “Lailahaillallah…” yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dengan izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. “Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah “Lailahaillallah…” semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin…”

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.:
Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yang haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yang menimpanya.

Wahai Ali, bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Sumber: Oh! Islam – Mukjizat Azan

Jadi pembaca kami! 

Pengarang...

Blogging With Passion - Menulis blog sekadar hobi dan bukannya sepenuh masa. Berkongsi dan mendatangkan hasil. Terima kasih.

11 komen… baca komen di bawah atau tambah komen

SuhairiDotCom 10 February 2012 at 8:45 pm

Alhamdulillah dapat belajar ilmu agama dgn bro :)
SuhairiDotCom recently posted..Search Engine Optimization

Reply

Mohd Isa 11 February 2012 at 2:30 am

insyaAllah, sudah menjadi kebiasaan di hari Jumaat aku akan cuba kongsikan artikel berkenaan keagamaan.

Reply

SuhairiDotCom 11 February 2012 at 10:20 am

Alhamdulillah. Sama mcm kt pejabat aku bro,setiap jumaat ade buletin :)
Bagus ni bro kalau diteruskan.
SuhairiDotCom recently posted..Facebook Mengemaskini Antaramuka Pada Group

Reply

Mohd Isa 12 February 2012 at 2:22 am

insyaAllah, aku akan cuba teruskan perkongsian agama setiap jumaat agar dapat diseimbangkan dengan aktiviti lain.

Reply

Denaihati 10 February 2012 at 10:24 pm

betul, kalau nyanyi lagu negaraku kena berdiri tegak, azam perlu diam pun susah nak buat.
Denaihati recently posted..MacBook Air Gadget Impian Faizal Fredley

Reply

Mohd Isa 11 February 2012 at 2:31 am

itulah yang sering berlaku, lagu negaraku sanggup berdiri tengah panas. bila azan, buat dunno pun ada.

Reply

Yus 10 February 2012 at 10:47 pm

maklumat yang bagus. moga dapat amal kan selalu.
Yus recently posted..Dapatkan Genesis Framework + Child Theme Secara Percuma

Reply

Mohd Isa 11 February 2012 at 2:31 am

insyaAllah, perlu diamalkan selalu agar lidah tidak kelu ketika menghadapi kematian.

Reply

titan 11 February 2012 at 11:41 pm

huh, tak ramai yang tahu pasal azan ni kann..
titan recently posted..Lelaki kacak sedang demam selsema.

Reply

Mohd Isa 12 February 2012 at 2:27 am

tapi ada yang buat-buat tak tahu, tu yang paling teruk tu.

Reply

Mohd Isa 16 February 2012 at 2:20 pm

ya, terima kasih. salam kenal juga. :)

Reply

Hantar Komen

CommentLuv badge

Sebelum:

Selepas: