Hukum Bulu Kucing

Bulu Kucing Adalah Najis

oleh Mohd Isa pada December 28, 2010

Terasa was-was, itulah fikiran saya selama ini setelah membaca sedikit info fiqah dalam majalah Solusi terbaru iaitu isu nombor 26. Mana tidaknya, kucing yang dibelas pasti akan meninggalkan bulunya di merata-rata tempat. Pasti ia akan melekat kepada kain baju kita bukan? Bulu kucing adalah najis, itulah yang tertulis di dalam info tersebut.

Menurut mazhab Syafi’i dan Hanbali, bulu kucing yang tertanggal dari tubuhnya adalah najis. Bukan setakat kucing, tetapi bulu binatang yang tidak halal dimakan akan menjadi najis apabila tertanggal dari tubuhnya, sama ada semasa hidup atau selepas mati. Namun menurut mazhab Hanafi dan Maliki, ia adalah suci.

Begitulah menurut info yang dibaca, ditambah pula hubungannya dengan solat. Menurut hukum syarak, syarat sah mengerjakan solat itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan dan tempat solat. Maka itu, jika terdapat bulu binatang yang dihukumkan najis pada pakaian atau badan maka solat itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis.

Kecuali jika bulu yang najis itu sedikit seperti sehelai dua, kerana ia dimaafkan. Melainkan bulu anjing atau babi kerana ia tetap najis walaupun sedikit. Bertapa pentingnya kebersihan di dalam solat, begitu juga dengan kehidupan kita seharian. Tambahan pula, Rasullah pernah bersabda bahawa “kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman.”

Semoga dengan perkongsian ini dapat memberi sedikit kesedaran kepada kita, bahawa menjaga kebersihan itu penting di dalam kehidupan kita seharian dan yang paling peting adalah ketika hendak menunaikan solat.

Jadi pembaca kami! 

Pengarang...

Blogging With Passion - Menulis blog sekadar hobi dan bukannya sepenuh masa. Berkongsi dan mendatangkan hasil. Terima kasih.

64 komen… baca komen di bawah atau tambah komen

.encik.SEDAP.™ 28 December 2010 at 5:26 am

lama rumah ni tak bela kucing. :|
.encik.SEDAP.™ recently posted..248 Diet Rasulullah

Reply

Mohd Isa 28 December 2010 at 5:34 am

ada juga kebaikan tak bela kucing, betul tak? kucing aku kat kampung baru mati akibat bergaduh. sedih pun ada. :(

Reply

Ikhwan 28 December 2010 at 5:40 am

Thanks sebab share. Baru tahu pasal ni :)
Ikhwan recently posted..Malaysia Bawa Bekalan 3 Gol Ke Jakarta malaysiacheatlaser

Reply

Mohd Isa 28 December 2010 at 5:47 am

most welcome, itulah. bertapa jahilnya kita sebagai seorang manusia.

Reply

Affan 28 December 2010 at 5:53 am

owh baru tau, aku pun baru2 lagi bela kucing kat rumah. sbb member angkat satu kucing. nak tak nak kena jaga juga lah
Affan recently posted..Hukum meletakkan gambar mendedahkan aurat- khas untuk photographer dan blogger

Reply

Mohd Isa 28 December 2010 at 6:05 am

samalah kita bro, aku pun baru tahu benda ni. betapa jahilnya aku mengenai perkara ini, semoga lepas ni kita lebih berhati-hati hendaknya.

Reply

Affan 28 December 2010 at 10:41 am

aku saja2 tanya seorang ustaz untuk lebih penerangan. jadi alang2 aku nak kongsi:

ini jawapan dari Ustaz Al Amin dan kesimpulan yang dibuat oleh Ustaz Abdul KAdir Al joofre :

Ustaz al-amin wrote :

Sebahagian ulama’ mengatakan bulu kucing najis kerana kucing adalah binatang yg haram dimakan..binatang yg haram dimakan dianggap najis so bulu dan apa yg berkaitan dgn dia pun dikira najis..kalau tahi dia tu mmg dah najis pun..so kalau bulu dia kita bawa sembahyang maka kita menanggung najis la..

Adapun sebahagian ulama’ mengkategorikan bulu kucing sbg “ummul balwa”..kerana kucing menjadi binatang peliharaan..maka dibolehkan jika dalam keadaan susah utk dielakkan..kalau boleh dielakkan itu yg lebih ahsan(baik)..

Ustaz Abdul Kadir al Joofre :

Bismillah

Kesimpulannya adalah, terdapat perselisihan pendapat ulamak di dalam hal ini, hatta di dalam Mazhab Syafie sekali pun.

Bak kata akh Effy, siapa yang diuji dengan kesusahan maka bolehlah mengambil pendapat yang agak ringan tersebut (tidak najis).

Namun begitu adalah lebih selamat dan bagi mereka yang ingin lebih berhati-hati untuk mengelakkannya (mengiranya sebagai najis), bersesuaian dengan pendapat ulamak yang mengatakannya najis.

Kita tak boleh memaksa orang mengambil pendapat kita dan mengatakan ia lebih hampir kepada sunnah dan Feqh Sunnah kononnya, hingga kemudiannya menafikan pula khilaf yang berlaku, jika kita bukanlah seorang mujtahid yang murajjih. Hadis yang menunjukkan ia tidak najis dipegang oleh ulamak yang mentakannya tidak najis, dan dalil umum yang menunjukkan ia najis juga tidak bercanggah dengannya jika ditakwil pula oleh ulamak yang mengatakannya najis.

Wallahu A’lam
Affan recently posted..Hukum meletakkan gambar mendedahkan aurat- khas untuk photographer dan blogger

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:50 am

terima kasih dengan info yang diberikan oleh bro, maka pendapat oleh ustaz ni betullah bahawa bulu kucing adalah najis dan ada pendapat lain oleh ulama’. maka aku rasa better kita sediakan pakaian khas untuk solat seperti saudara anarm katakan. betul tak bro?

Reply

AMR 28 December 2010 at 6:40 am

alhamdulillah.. info yg menarik n baru tau gak benda ni.. thanks..

Reply

Mohd Isa 28 December 2010 at 8:02 am

most welcome, sekadar ingin berkongsi. sama-samalah kita sebarkan kepada rakan-rakan yang lain. :)

Reply

Mr Fathi 28 December 2010 at 7:39 am

Najis ke? kat umah ni byk kucing…abis la aku…kena samak…haha

Selingan: BTW, good info…
Mr Fathi recently posted..2nd Leg Final Piala AFF Suzuki 2010 dilangsungkan di stadium berkecuali

Reply

Mohd Isa 28 December 2010 at 8:03 am

Ya, mengikut mazhab yang kita ikut. Syafi’i memang najis, itulah. Kena berhati-hatilah sedikit kalau dah banyak sangat kucing tu. :)

Reply

ST 28 December 2010 at 8:46 am

Alamak, aku bela kucing dlm rumah…. kena cuci habes la
ST recently posted..Madriva 20122 dilepaskan

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:10 am

biasalah tu, kena tengok2 selalu la. jgn lupa buang bulu-bulu kucing yg tertanggal tu. :)

Reply

Anarm 28 December 2010 at 10:03 am

lagipon kita taktau encik kucing tu dah bergolek2 kat mane kan.. ntah2 die baru lepas bergolek2 kat atas taik ke ape ke, pastu masuk rumah.. kita plak pegang, peluk2 dia.. sebab tu kalo nak solat, kena tukar pakai pakaian khas untuk solat.. jangan pakai baju seluar yang biasa kita pakai buat jalan, lepak2 depan tv tu.. kene sediakan 1 kain pelikat ke, baju t-shirt kosong, khas untuk solat..

*dah lama tak bela kucing..
Anarm recently posted..Daum PotPlayer – Media Player Pilihanku

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:38 am

betul tu bro, aku setuju sangat bab pakaian tu. lagi better kalau setiap kali kita keluar rumah bawa bersama pakaian solat tu. betul tak?

kucing aku baru je mati bro, sadis pun ada.

Reply

Mohd Shahrul Hafizi 30 December 2010 at 11:13 am

Setuju dgn pandangan bro Anarm ni. Dan pastikan juga ada ruang solat khas di bilik. Supaya kebersihan tak terjejas. Suka wo pakai kain pelikat…best!

Tapi bro Mohd Isa, tahu tak jenis najis apa bagi bulu kucing tu? Mutawasitah ke? Takkan Mughalazah plak kan.
Mohd Shahrul Hafizi recently posted..Harimau Malaya mengaum hebat!

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 4:15 pm

betul tu, better ada bilik khas untuk solat. bukan pakaian sahaja, tp lebih afdhalkan kalau menunaikannya di masjid ataupun surau. lagi banyak pahalanya.

yang tu aku kurang pasti, nanti aku cuba cari lagi.

Reply

Mohd Shahrul Hafizi 30 December 2010 at 8:56 pm

Sangat setuju berkenaan solat di masjid dan surau tu.
Mohd Shahrul Hafizi recently posted..Harimau Malaya mengaum hebat!

Reply

Mohd Isa 31 December 2010 at 5:21 am

yurp, insyaAllah lebih banyak pahala kita akan perolehi dan lebih baik berjemaah. :)

Azfarul 28 December 2010 at 10:07 am

Haritu ada terbaca Jakim kata bulu kucing bukan najis kecuali ada najis kat bulu tersebut..

Reply

Affan 28 December 2010 at 10:43 am

biasalah tu, ada khilaf. mungkin blh baca komen aku kat atas .
Affan recently posted..Hukum meletakkan gambar mendedahkan aurat- khas untuk photographer dan blogger

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:40 am

thanks for komen bro. :)

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:39 am

yeke? boleh tunjukan tak pasal benda alah tu? aku nak juga kepastian.

Reply

Amry 28 December 2010 at 11:29 am

baru aku tahu pasal bulu kucing ni. ish… kena pastikan betul2 la erk waktu nak solat tu. setuju ngan anarm la. tukar semua pakaian yang dikhaskan untuk bersolat…

Seb baik umah aku tak bela kucing. hehe.. Takut gak aku ngan kucing ni. sekali dia cakor…aku yang miaw!!! huhu

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:55 am

haha, apalah ko ni. kucing pun takut ke? hehe, lainlah kucing brutal. betul tu, lebih selamat kita khaskan pakaian untuk solat. :)

Reply

Amry 29 December 2010 at 1:55 pm

pernah kena cakor dulu waktu kecik2..trauma…hehe

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 6:17 am

hoho, bisa tu kalau kena cakor. aku pnh kena gak kot, ingat2 lupa la plak. tp seriau tu kalau kena cakor.

Reply

Nasrul Hanis 28 December 2010 at 2:26 pm

terima kasih atas perkongsian, bro!

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:55 am

sama-sama, semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. :)

Reply

intankuterpilih 28 December 2010 at 4:36 pm

ramai org kata, bulu kucing tak bagus untuk kita terutamanya kanak-kanak kerana akan mengundan semput atau athma, tapi ada pakar mengatakan, yang membuatkan bulu kucing itu merbahaya sebab air liurnya, yerla, kucing kan suka jilat bulu, so air liurnya tu yang tajam, boleh mendatangkan penyakit…

p/s : terkeluar tajuk lak pasal bulu najis…hehehe sori…
intankuterpilih recently posted..Seharian Aku Mengerjakan

Reply

Amry 28 December 2010 at 10:29 pm

ha’a. aku pernah dengr gak, bulu kucing boleh menyebabkan budak asma

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:59 am

apa lagi bro, takkan dengar jerk. share la. hehe

Reply

Amry 29 December 2010 at 1:56 pm

nak share apenyer. itu jerk yang aku tahu…ok ok, aku share, kalau nak bela gak kucing tapi kat rumah ada budak kecik, cukur licin bulu kucing tu. kompem tak kan ada asma…hahaha…gila kejam..huhu

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 6:18 am

haha, itu keje gila namanya. apola…haha, kalau ada budak kecik senang jerk. kurung kucing dalam sangkor, abes citer. haha

Mohd Isa 29 December 2010 at 8:58 am

haha, kalau ikut logik pun. kucing membersihkan kemaluan dengan lidahnya, betul tak? dan kemudian dia bersihkan bulunya, di situ pun kita dapat lihat bahayanya bulu kucing. hehe

Reply

Mohd Shahrul Hafizi 30 December 2010 at 11:17 am

Hahaha. Kejamnya cukur bulu kucing tu. Baik bela kucing sphynx je. Furless. Hehehe.
Mohd Shahrul Hafizi recently posted..Harimau Malaya mengaum hebat!

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 4:19 pm

haha, kucing apa tu? tak pernah tau plak jenis2 kucing ni. aku kecut perut kalau kucing takda bulu ni. seram kot nak pegang.

Reply

syahrilhafiz 28 December 2010 at 5:16 pm

erm bagus info ni,
adik aku suka sangat dengan kucing, aku je dok
memang ada chemistry kot jgn dekat sgt dgn kucing
sebab bulunya najis..kikiki
syahrilhafiz recently posted..Menaip dengan pantas cara GEEK

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 9:01 am

hoho…aku suka je kucing ni…tp time aku tgh mkn…aku jadi tak suka…menyibuk je keje…hehe…

Reply

ProfHariz 28 December 2010 at 5:32 pm

Serius baru saya tahu tentang ini!
ProfHariz recently posted..Keputusan Perlawanan Akhir Piala Suzuki Pusingan Pertama AFF Malaysia VS Indonesia

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 9:02 am

memang ramai yang tak tahu lagi, biasalah manusia….jahil sikit bab2 macam ni.

Reply

MR.Z 28 December 2010 at 6:20 pm

kat rumah baru ada bela kucing dalam beberapa bulan ni, dah tahu hukum ni kena la berhati2.. thanks share info ni bro…
MR.Z recently posted..Cara Melajukan Muat Turun Fail Anda Dengan Pantas!

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 9:03 am

most welcome, jadi kenalah berhati-hati selalu. sediakan pakaian khas untuk solat sekali. :)

Reply

hafeez 29 December 2010 at 1:45 am

nampakyer kucing ni dah dikategorikan sebagai haiwan yang tak boleh dipegang..ermm
hafeez recently posted..Winter Sports Training Workout Routine Tips

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 9:04 am

uiks, jangan macam tu sekali. hukum tak ckp camtu. just bulunya sahaja tidak boleh dibawa ke solat. :)

Reply

Mohd Shahrul Hafizi 30 December 2010 at 11:19 am

Eh! Jangan salah faham plak hafeez. Najis yg dimaksudkan barangkali bukan najis mughalazah mcm anjing dan babi.
Mohd Shahrul Hafizi recently posted..Harimau Malaya mengaum hebat!

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 4:18 pm

itulah pasal, cepat sangat membuat keputusan tanpa usul periksa. hehe

Reply

serol 29 December 2010 at 9:05 am

susah ni kalau ada kucing yg bulunya luruh banyak.. tambah2 bila dia suka duduk atas sofa
serol recently posted..I got free t-shirt from altimet!

Reply

Mohd Isa 29 December 2010 at 9:22 am

itulah, dulu kucing aku selalu melepak kat sofa. bila duduk jerk kat sofa tu, melekat terus kat baju aku. huh

Reply

Aksi Budak Sekolah 29 December 2010 at 7:46 pm

huhu… satu ilmu baru utk hari ni… seronok main dengan kucing ni… manja…
Aksi Budak Sekolah recently posted..Mari layan lagu ni Kalau Berpacaran Sedap dan pada masa yg sama turut bagi peringatan kepada kita semua -

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 6:27 am

tahu takpa, tp kena kucing liar tak bestlah pulak. hehe

Reply

haru 30 December 2010 at 4:24 pm

kalo bulu arnab cmne wei?

Reply

Mohd Isa 30 December 2010 at 4:33 pm

bulu arnab kena tanya ustaz dlu, yg tu aku tak tahu lg. sbb arnab boleh makan la plak.

Reply

Albakri 13 May 2011 at 1:58 pm

Khilaf aje tu, kecuali bila ternampak najis dibadannya, sedangkan bila Abu Hurairah solat anak-anak kucing bermain-main dalam LENGAN jubah nya. Gelaran Abu Huraiah diberikan oleh nabi sendiri. Sudah tentulah bulu2 kucing melekat pada jubahnya.

Sedikit info tentang Abu Hurairah. Di waktu jahiliyah namanya dulu Abdu Syamsi ibn Shakhr Ad-Dausi, dan tatkala ia memeluk Islam, ia diberi nama oleh Rasul dengan Abdurrahman. Ia sangat penyayang kepada binatang dan mempunyai seekor kucing, yang selalu diberinya makan, digendongnya, dibersihkannya dan diberinya tempat. Kucing itu selalu menyertainya seolah-olah bayang bayangnya. Inilah sebabnya ia diberi gelar “Bapak Kucing”.
Albakri recently posted..ULSER MULUT- MAKCIK MOHON BANTUAN

Reply

weena 25 June 2011 at 4:33 pm

kat sini memang rasa terkilan gak bila baca fakta tu,sedangkan kucing adalah binatang kesayangan Rasullullah..

Dari Abu Qatadah bahwa Rasulullah SAW bersabda tentang kucing,”Sesungguhnya (kucing itu) tidaklah
najis karena dia termasuk yang berkeliling di antara kamu. (HR. An-Nasa’i, Abu Daud)

Bahkan diriwayatkan bahwa Rasulullah SAW pernah berwudhu dari air yang telah diminum oleh kucing.

Dari Aisyah ra sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda,’(Kucing) itu tidaklah najis, dia termasuk
binatang yang berkeliling di antara kalian”. Dan aku (Aisyah) melihat Rasulullah SAW berwudhu dengan
air bekas jilatan kucing’. (HR. Abu Daud).

cube la korang kaji betul2 sebelum mengandaikan satu perkara…yang jadi najis tu kalau bulunya xdipelihara dengan baik,najis dia melekat pada bulu,yang tu aku terima!!…

Reply

kuku 8 November 2011 at 11:23 am

btul tu..1st time aku bc bulu kucing adalah haram..sdgkn dia binatang kesayangan Rasulullah..kucing pn duduk atas serban Rasulullah xde pn dinyatakn haram..
Abu hurairah sagt sukakan kuncing…
klu nk kta bulu kucing tu haram tunjuk kn dalil n hadith dlu….jgn pndi2 buat hukum…
jgn terlampau ikut mazhab…semua hukum berpandukan al quran dan hadith…

Reply

combi 16 November 2011 at 5:15 pm

Kucing binatang kesayangan Rasullah, sedangkan kucing Muezza (nama kucing Rasullah) memanjat badan Rasullah ketika sedang sembahyang, kalau najis tentunya Rasullah berhenti sembahyang, sedangkan Rasulllah teruskan sembahyang tanpa berhenti

Reply

anoyzz 1 January 2012 at 10:02 pm

tringin nk bela kucing….
anoyzz recently posted..KUCING DAN ISLAM

Reply

Mohd Isa 2 January 2012 at 4:35 pm

bukan banyak ke kucing terbiar dalam malaysia ni, apa lagi. carilah dan bela. :)

Reply

Joe 14 September 2012 at 9:41 am

Kat rumah ada 6 ekor kucing, dah bela sejak 10 tahun lepas….semua manja2 dan stay dalam rumah. Sekarang dah tahu HARAM kucing ni, jadi petang ni dah masukkan kucing2 tu dalam guni nak lepaskan dalam hutan dekat Bukit Belacan tu. Ataupun nanti nak lepaskan tepi Pasar ikan kat Chow Kit petang ni. Semalam makcik saya dah buang kucing Parsi dia kat pasar Selayang. Kucing dia nama Lily dah 4 tahun bela dalam rumah….hari ini Lily dah jadi Kucing Pasar, sebab HARAM punya pasal. Esok kakak aku nak buang pula kucing dia kat tepi pantai Morib, banyak gerai makan situ. Habis jubah dia kena bulu kucing yang dia bela 3 tahun dalam rumah. Kucing2nya nama Mat, Jiha dan Jah, semuanya Persian ekor kembang tu. Haram tetap HARAM.

Reply

Joe 14 September 2012 at 9:44 am

Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan Markas Fatwa dibawah pegawasan Dr Abdullah al-Faqih :-

“Kucing bukanlah binatang yang najis, diriwayatkan dari pengarang2 al-Sunan dari Kabshah bt Ka’b ibn Malik, isteri kepada Abu Qutaadah, bahawa Abu Qutaadah masuk dan dia (isteri) menuangkan air kepadanya agar dia dapat melakukan wudhu’. Kemudian datang seekor kucing dan minum dari air tersebut, dan ia menarik takungan tersebut agar dapat minum air tersebut. Kabshah berkata :’Dia melihatku memandang kepadamya dan dia berkata, ‘Adakah anda mendapatinya pelik, Ya anak perempuan saudaraky?’. Aku berkata,’Ya’. Dia berkata :’Rasulullah :saw bersabda :’sesungguhnya bukanlah kucing itu najis, kerana sesungguhnya ia adalah dikalangan mereka yang biasanya berada dikeliling kamu (al-tawwaafeena ‘alaikum).
………………………………………
Terdapat juga didalam riwayat yang lain, dimana seorang wanita membawa makanan hareesa kepada A’isyah ra. dan mendapati beliau sedang bersolat. A’isyah telah mengisyaratkan kepadanya agar dia meletakkan barangan tersebut dibawah. Kemudan seekor kucing datang dan makan sedikit darinya. Apabila A’siyah selesai bersolat, beliau makan makanan yang telah makan oleh kucing tersebut dan berkata :

“Rasulullah :saw bersabda : Kucing bukanlah najis, malah dia adalah diantara mereka yang biasanya berada dikeliling kamu”. Aku melihat Rasulullah :saw melakukan wudhu’ dengan air yang telah diminum oleh kucing” [Hadith Riwayat Abu Daud dan lain2].
………………………………………
Kesimpulannya :

kucing bukanlah binatang najis, begitu juga dengan bulunya. Kucing dianggap sebagai ‘orang rumah’ sebagaimana yang digambarkan didalam hadith Nabi :saw diatas. Terdapat dikalangan ulama2 bermazhab Syafie mengatakan bahawa apa yang tertanggal dari binatang yang haram dimakan adalah najis. Menurut Prof Dr Wahbah al-Zuhaily (a-Fiqh al-Islami 1/175) bahawa disana terdapat pandangan yang menyebut bahawa jika bulu tersebut tidak lebih dari dua, maka ia dimaafkan.
Namun demikian, jumhur ulama’ berpendapat bahwa bulu kucing tidak najis, malah jika ia jatuh kedalam air sekalipun, maka air tersebut masih boleh diminum, sebagaimana Rasulullah melakukan wudhu’ pada takungan air yang telah diminum oleh kucing, dan A’isyah juga makan kueh yang telah diusik oleh kucing.Kesemua ini menjadi dalil kesucian kucing.

ok…
inilah yang gua nk kongsikan dengan geng-geng bolgger gua semua.
yang gua rasa sesuatu benda itu penting.
memang gua rase sgt bertanggungjawab utk share.
lagipun memang gua pencinta
kucing.
:D

Reply

kieyna 31 October 2012 at 12:22 pm

Salam semua…
tQ for the sharing JOE…
happy sgt baca post u tu… =)
ssgt happy SBB… sy pon penSHINTA kucinggggg….
kite geng… hehehehee….
kucing i si Gebu tu suka ssgt dok tepi i bila sy solat…
kalau i keluarkn dr bilik, dye akn cepat2 lari masuk bilik i blk…huhuhu…
nk x nk terpaksa lh i biarkn…

pssttttt…. smpi ati u nk lepaskn kucing u kt bukit belacan… hahahahaa….

Reply

sani 20 February 2013 at 12:20 pm

bulu kucing yg tertanggal dari badannya hukumnya najis? macamana agaknya nabi s.a.w memastikan bulu kucing tidak terkena pakaian solatnya sedangkan baginda sangat suka mengelek dan meriba kucing Mueeza peliharaannya..dan macamana agaknya baginda menyucikan tempat solatnya dari bulu- bulu kucing yg bertebaran di dalam rumah?>???? cuaca di Arab panas.. lagi banyaklah bulu-bulu kucing kegugran..

Reply

Hantar Komen

CommentLuv badge

Sebelum:

Selepas: